Tuesday, September 8, 2009

Mona Fandey dan Ayam Kampong..

Huh tercabar betol kredibiliti gua. Ayam kampong ni memang liat, macam kena frozen plak. Belom kira tulang yang keras gila. Naseb balik acara menyiang ‘Ayam Kampong Gajah’ tu kat umah gua. Kalu tak, letih jugak gua nak cover depan mertua huhuu.. Gua bawak balik dari Kedah derek terus ke Ipoh.

Sikit lagi gua nak ilang sabar dengan ayam tuh. Oke gua mengaku. Gua jarang jugak siang-siang ayam nih. Maksud gua ada isi perut n suma-suma tuh. Biasa beli dah siap proses dah. Last gua ingat masa kecik-kecik dulu. Duduk kampong buat kenduri, lepas sembelih, rebus sket kasik senang buang bulu. Pastu bawak ramai-ramai pegi sungai cabut bulu n siang. Oke sungai kampong gua menten bersih sampai sekarang sebab orang kampong gua buang samapah yang ‘biodegradable’ je. Heh cover!

Sambung cerita. Pegang je ayam kampong tuh gua dah dapat rasakan cabaran yang mendatang. Gua eksesaiskan kepak die, tengkok die, kaki die. Gua cuba nak buatkan ‘pelvik eksesais’ tapi die tak mampu. Keras betol otot-otot die.

Sekali gua hayun pisau daging mak gua, “Pecepek!”. Cikgu Kimia senyum. Gua control lagi. Takpe-takpe. Gua betulkan balik kekuda gua. Pangpung-pangpung dah siap dah pon. Abes memercik merata-rata hahah. Naseb baik gua dah bentang paper lama besar-besar. Oh nak mention sikit. Even orang kampong gua pon panggil suwatabo tu paper. Penukul plak hammer. Hebat kan kampong gua?

Dah siap potong ayam baru gua sedar macam mana kepuasan yang dirasakan oleh Mona Fandey suatu masa dahulu.

Gua paling suka tengok muka Cikgu Kimia malu-malu bila masakan dia kena puji dengan mak mertua. Gua plak tukang masuk sendiri dalam bakul, letak dalam lif, tekan anak panah naik. Mesti la sedap ayam tu, sebab gua yang proses kan? Hahaha…

15 comments:

ihsan_huhu said...

buang perut 5 saat selepas nafs yg terakhir baru r dpt merasai kehangatan selukan

kema said...

haha! paragraph last sgt comel. serious
dan keji. prasan xleh blah. takat process ayam je pon :P
hahha
sempoi2 ;)

Ainul Arina Madhiah said...

rasa sket2 jadi mona fendey suda. jangan lebih-lebih.. haha. tapi macam pelik plak boleh perasan ayam jadi sedap sebab cara proses. apakah? ^^

eh, lupa.. ramadhan kareem~

maryam abu ahmad said...

yelah sedap sangat sampai nanti bulan ramadhan ni naik 2, 5 kilo ya dak? hihi

n@m@n said...

kalau boleh siang belut aku respek habis..hahahahahahahahaha

hang nadim said...

ko sembelih sendiri ke? perr....tapi darah ayam kampung kalau kena badan boleh jadi Ketuak..hehehe

EasTBuLLeT ChaoTiC said...

Tak suka ayam kampung, sebab tak boleh ratah tulang. suka makan tulang dan keropok2 ayam, tapi tinggal gak sikit2 baki tulang. kang jadik jin lak asyik makan tulang je. heheh

** mitos betol orang potong ayam punca masakan jadi sedap. habis tu selama ni saya masak sedap sebab tangan pakcik kat pasar borong tu la? tak adil tak adil. sungguh mitos, haha. =p **

oh. saya cikgu nadiayuna. terguna account adik. malas sign out. kekeke

cikgu_math said...

Am, CM masak ayam hingga terjilat jari...adakah juga disebabkan oleh pakcik jual ayam yang memproses ayam tersebut??
sungguh hairan jadinya ye!!

DrSam said...

ayam kampung memang special. daging pejal semacam aje. ori dan ada umph...ayam daging dengan macam-macam hormon yang dah bersebati, tu yang buat badan kita lomah-lomah.

cottoncandy said...

chi am owg perak??
adess
br tw...
slmt pwase n raye...
^^,

Misz_zana85 said...

ish2, tu baru ayam da rasa cam mona fandey..sengal~ lol

laki cikgu kimia said...

Esan, apekah?

Kema, sekali skale kan? Ye ke? Hahah

Ainul, ade efek kan? ramadhan kareem..

laki cikgu kimia said...

Maryam, ayat anda tepat!

Naman, raye la makan sup belut. Wewit!

Hang nadim, aku pernah dengar gak tp x sure lak betul x?

laki cikgu kimia said...

Nadia, huish saspen. Ingat sapa tadi hihi..

CM, heheh x logic pulak yek? Hihii

DrSam, itulah.. ayam kampong kuat eksesais.

laki cikgu kimia said...

cud, abes? Orang mana ko ingat? Venezuela?

Zana, eleeh.. jeles.