Monday, May 4, 2009

Penaakulan Mantik

Itu ari, ade sorang mamat ni, esoknye nak pergi honeymoon. Kemas-kemas, check sana-sini, “Ah! Sandle ni cam dah lama sangat la plak, tukar baru ah!” ujar beliau di dalam ati.

Di sebuah pasaraya di sekitar Ipoh, “Nya kasi ni, size lapan”. “Conceng-conceng”, sembang nyonya tersebut dengan lovely husband nya. “Nya, xyah plastic bag”, ujar mamat itu serius. “Gua mao terus pakai itu, ini (sandle buruk) kasi buang sana”, sambil tuding kat tong sampah. “Nah, lu kasi masuk lu punya sandle dalam plastic ni pastu buang”. “Xyah Nya, Save The World”, mamat tu terus blah, sambil nyonya tu muka pelik.

Ade sorang mamat ni ade sandle baru, baru balik pekan naik moto hebat beliau, Honda Seven Series. “Alamak moto ni cam dah lame plak x tukar minyak itam, tukar ah”, lalu beliau singgah di sebuah kedai bekas pencuri motosikal yang baru dilepas dari penjara. “Dah macam Tabligh pulak mamat ni aku tengok. Alhamdulillah die dah berubah agaknya”.

Hari Jumaat: “Eh pakcik-pakcik ni, khutbah dah start pon sedap bersembang lagi? Mesti die ni x pernah kena tangkap masuk penjara masa muda dulu ni..”

10 comments:

Maryam said...

penaakulan mantiq bukan ke ade premis satu dan premis dua ke? hihi.. adinda saya suka buat entri begitu.

pink_butterfly said...

alamakk...


agak kkurangan kefahaman la...

Amin Ahmad said...

gua coba, gua coba..

dah lama tinggal kerja Math ni..

jap..

lu nak bagitau lu dah lama tak balik, tapi banyak benda yg belum berubah2 lagi kan? kan? kan?

Rembo said...

lu ni membebel air naik kepala ni.

laki cikgu kimia said...

maryam, itu satu kebetulan agaknya.

rerame, cuba bukak add math book page lima.

amin, lama gak ar.. ada la seminggu gua rasa..

bo, ntah gua check tinger.. x lama lg nak melimpah..

nkecik said...

x phm. tp hahaha

Anonymous said...

tak insaf lagi lar teww.. uhuhu

laki cikgu kimia said...

n, biase ek, gelak tp x paham? gile hebat seorang n..

yg insaf, agaknye lar..

Sweet Thinker said...

penakulan mantik ade dinyatakan secara visual.

kalau berani sila ke Extremist Thinker

http://blog.thinker.my/080808-fengshui-baik-fengshui-jahat

secara visual je. jgn baca. xphm pun. haha!

laki cikgu kimia said...

hish iye2 aku nak click td