Mula-mula belajar modify motor, tukar carburetor.. pakai la Z punya la.. pakai TS100 kemudian TS125.. lepas tu belajar tukar-tukar main inject.. jet angin.. mainjet 85 tukar 90.. angin 27.5 tukar-tukar angin 30, 22.5.. tengok setting brapa jauh nak main.. sekilo, dua kilo setengah, atau empat kilo track highway angsana, depan ito, highway machap.. ipoh main jalan kuala kangsar, depan taman anda.. ade polis, pandai-pandai nak hidup.
Mula-mula ingat piston besar memang terbaik.. sampai piston Z pon ada yang try.. tapi last-last piston 100 Kriss je maximum.. campshaft mesti potong, highcamp aku tak galakkan sebab lambat pick up.. belah minyak grind lebih sikit.. timing valve minyak longgar boleh gerak atas bawah, valve exzos dapat goyang kiri kanan memang cantek.. head potong 1.5mm piston kicap kena potong kawah, sebelah valve exzos korek dalam sket..
Magnet kalau nak lay pon boleh, tapi kalau da ade magnet cub CDI pon dah oke.. clutch casing jangan lay banyak sangat, setengah mm pon da cukup.. nak ringan lagi.. lay crankshaft.. setengah mm je kiri kanan jangan banyak.. alang-alang turun enjin, tukar la bearing high speed ke.. aku layan bearing ori je.. point orang tak tau: letak 1mm washer kat tepi shaft gear box.. motor anda akan jadi ringan.
Spring clutch pakai Yamaha Sport punya spring potong setengah mm.. baru menangkap sket masuk gear nanti. Alat tempat tekan rantai kecik @ timing chain kena grind sket kat bawah tu.. baru mantap sikit.. bunyi tak bising.. exzos korang suka la nak pakai yang cemana pon.. aku layan cub standard punya belah tengah tukar kon 3 bijik masuk bearing FAG.. NTN pon oke.. baru ade bunyi pipit mase lepas minyak.. dulu mula-mula paip depan pon tukar besar.. tapi main sekilo ngam la.. baik paip standard je depan tu lebih cantek..
Api kalau nak modify pakai coil hebat warna warni pon pakai la gua tak kisah.. gua pakai coil atas standard je tapi dua bijik pasang sesiri.. coil api bawah pakai coil Suzuki RG atau Panther lagi best.. sejengkal jauh pon ape biru nangkap lagi bai!
Sprocket kalau untuk dua setengah kilo atau empat kilo lebih.. kalo ikut setting kat atas ni tadi la.. depan 15 belakang 29, 30, 31.. aku maintain 15-30 je. Korang nak pakai empat bijik siap gear empat tukar gear tiga Fame, atau nak main gear lima motor Singapore or Thailand.. itu lo punya suka.. Gear aku lebih suka maintain tiga bijik jer.. pickup cantek long pon ade.. jangan lu nak poyo motor sume barang alloy.. moto gua nampak standard side mirror kiri kanan ade box belakang lagi..
Kalu betul berhajat meh masuk line.. gua bukan mao main duit atau aper.. itu bukan cara gua.. gua saja jer nak kasi lu orang panas.. nak merembat jom la.. kalah, lu orang lari bogel keliling taman, berani?
*rindu masa silam lagi..
10 comments:
bekas matrempit!! ;p
byknye jargon
pijah, tak de la rempit mana pon jijah oi.. saja2 layan jiwa muda..
aida, itu cara biasa berkata-kata di masa muda aku rasa..
huh rempit.
eeeewwwwww
eleh kriss lo pon merembat jugak dulu..
tomahan ni! mana ada! gua solek2 bagi lawo je.
jap2 ni lu citer moto yg lu cucuk bas balik ipoh tu ke? heheheh
Saya merempit guna honda ex5 je =)
rambo, lo ingat jugak ye rambo hehehe..
nadiayuna, waaa kamo pon rempit jugak! ui serba boleh!
Ko tak rase ke ko ni poyo Sgt..motor ko tu laju mane boss??ade nama ke?idola ke motor ko??
Post a Comment