Wednesday, December 30, 2009

Muhasabah

Checklist untuk azam tahun lepas.


1) Submit at least one journal paper and two conference papers.

- jadi tak boleh main-main sangat, rilek jangan lebih-lebih, kena fokus, kena rajin pegi office, baca papers, summarize, tulis semula, tak paham ko tanya. -checked, Phuket conference March 09

- fahamkan simulation concept, run the existing computer models, compare which method provide max heat transfer, even according to literature review, there should be sphere with matrices, but validate them mathematically, find the exact dimension and material properties. baru boleh keluar journal paper.–checked, Singapore conference August 09

Note:- satu journal paper dah siap submitted kat bos, belum returned. Lagi dua critical findings; satu baru 40% complete, lagi satu belum start, langsung gua salahkan cuti Hari Natal yang panjang pulak..


2) Menjadi dua

- menukar cara fikir untuk dua belah pihak win-win. –checked. So far so good.

- jangan selalu gamble nak buat keputusan, minta tolong tuhan selalu, berserah bukan gamble, ingat: ramai orang sayang kat ko. jangan biar mereka risau. –checked. Bini banyak mempengaruhi keputusan sekarang. Aduss..

- belajar cara bergaul.. err.. maksud aku bergaul lah.. korang fikir ape! public relationship maksud aku, kena pandai jaga hati orang-orang lebih tua.. mak ayah belah sini belah sana.. adik beradik belah sini belah sana. –checked. Bolehlah blaja-blaja..

- belajar cara dengar pendapat orang, dengar je.. terima tak itu hak ko. -unchecked! Gua kena blaja banyak lagi..

- jaga peribadi dan sahsiah.. ingat jadi ketua keluarga bukan main-main. bakal anak perempuan kembar kau tu, didik baik-baik biar jadi solehah. eh.. dah jauh sangat kau fikir ni. ade rezki tuhan bagi oke. –check ke uncheck? Bila nak dapat anak nih. Err.. malam ni malam apa? heh

- rumah, kereta dan barang hiasan itu satu sumber kebahagiaan.. diorang tak cakap.. tapi ko kena faham sendiri lah. –checked kot.. planning nak pegi main snow plak bulan 6-7 ni. Hoyeah!

3) Compress

- ko tak sayang ke stok levis ko.. faiowan, engineered n black tu ko nak tengok saje? Ha tak reti-reti nak kuruskan badan? -50% checked. Ade ke patut menten sampai bulan enam je? lepas tu semua dah x muat! Waaaaa!

- Makan banyak tu aku tak salahkan ko, nak buat camane dah itu hobi ko, jaga senaman la. sekali-sekala takpe balik opis awal.. pegi main bola dengan kawan-kawan sana. Familyman pon perlu sehat zahir batin what. –checked. Tapi perut memang susah nak cover woooo!

- Jaga tidur ko.. ikut time.. sekali sekala tidur lambat takpe aku maafkan.. tapi make sure esok nye cuti, so ko boleh rehat.. aku paham ko baru kawin. Banyak overtime. –unchecked. Tido gua memang tak jaga. Siut la..

- Makan sayur aku kata. Makan sayur. Tak payah tunggu nak masak warna warni baru ko nak jamah sayur. Ko dah besar am, bukan budak-budak, makan kena warna-warni. Tukar sikit cara fikir. –checked. Dah bini masak, kena makan laa kang moncong pulekss.. akibatnya langsung gua membulat!

Tak cukup azam ko banyak ni aje am. Nanti update lagi, tak semestinya kena tunggu akhir tahun baru nak buat azam kan. –unchecked! Part ni gua tak update sangat. Yang ade ni pon baru 50% success. Sikit ari lagi gua buat azam tahun baru plak!

12 comments:

ihsan_huhu said...

aik dh overtime mlm2 sp xckop tdo tuh still xckop eksesais gk.

aiseh

CIKGU NAMAN said...

cikgu kimia cuti tanpa gaji ke???hoho

laki cikgu kimia said...

esan, overtime tuh lain daa.. membulatkan lagi perut seadanya..

naman, sambung master sikit lagi insyaAllah..

pink_butterfly said...

waa bnyak azam die! smoga tcapaiiii~~~=)

pink_butterfly said...

bru bca reply kt bwah yg abg am kte ckgu kimia dok situ trus...smbung mster kan?

d sebabkn kmi berada dlm profesion yg sama (ewahh) so nk tnye la, ckgu kimia dah bape lme mgajar? n nak kene bape lme mgajar ek utk dpt further amik mster?

Anonymous said...

check mate!

Salam tahun baru 2010 Am.

Maryam said...

selamat tahun baru!

aida said...

*Bini banyak mempengaruhi keputusan sekarang. Aduss..*

aku rasa mmg lumrah ompompuan berfikir lebih menyeluruh dalam hal2 keluarga ni... hu hu hu

sape tak sayang bini ye dak..

laki cikgu kimia said...

yan, kate beliau: kena sah jawatan atau lantikan sekurang2nye selain kursus induksi.

oney, salam zolo. gua baru perasan 2010 lebih kurang zolo la ropebentuknyer hihii

maryam, selamat tahun baru.

aida, menyeluruh. humm.. iye peremmpuan berfikiran menyeluruh.. *ayat cover, bini slalu jenguk blog gua akhir2 nih hahah

ckLah @xiiinam said...

Selamat beralih ke tahun yang baru....

balqissy said...

haha akhir2 ni je ke cikgu kimia jenguk blog? hahaha

laki cikgu kimia said...

xiinam, selamat tahun baru kak..

balqissy, akhir2 ni plak yang selalu. :P