Monday, September 22, 2008

Coretan hati kecil..

Beberapa hari ini aku mulakan dengan bangun pagi ditengahari.. semua ini terjadi dengan sebab yang aku sendiri pun tidak pasti.. tertekan mungkin.. tapi kenapa.. akukah yang bisa tertekan itu? Dulu tidak.. sekarang?

Sekarang aku jadi lebih kepada tipikal.. lebih mudah terasa.. takut.. gusar itu ini.. tiada lagi istilah hati kering.. tiada lagi ungkapan: Hah! Ini satu lagi kerja gila yang kau lakukan..

Semua yang telah atau bakal aku lakukan dapat diagak hasilnya akhir-akhir ini.. terkadang aku juga termenung sendiri.. bercakap sendirian.. menyanyi melalak.. emosi sendiri.. gelak sendiri.. cuba mengesampingkan tekanan barangkali.. atau aku cuba mengelak senantiasa?

Mana aku yang dulu keras.. kering.. teguh? Terlalu banyak yang perlu aku fikirkan.. dulu sendiri bukan tidak punya famili, tapi aku biasa lupa, tiada rasa apa mungkinkah mereka risau apa yang aku lakukan ini itu bakal merosakkan diri atau apa? Kau beritahu aku lekas..

Sekarang keputusan dan kelakuan amatlah berhati-hati.. tiada lagi gamble sendiri.. fikir ibu ayah adik kakak yang tersayang semua.. jadi bila aku rindu dengan kisah silam, rindu dengan kekentalan masa dulu.. bagaimana bisa aku memujuk hati ini.. atau biar hati sentiasa membaurkan lemak sahaja sebagai fungsi utama? Kamu fikirlah sendiri..

Kelonggaran dari tuan guru yang berkehendakkan kehadiran di pejabat penyelidik hanya sehari seminggu, nampaknya bakal menggoyahkan tiang keazaman 9 september itu.. tarikh bersejarah menjejakkan kaki ke menara gading tertinggi mungkin.. kisah ramadhan dan jarak perjalanan yang memakan masa memujuk hati tuan guru bersimpati..

Sekarang aku sendiri.. dengan semangat yang makin pudar.. supaya aku tidak keteter.. di belakang sana.. bukan memandang enteng.. tapi cuma mahu satu momentum.. supaya aku terus bergolek mendaki.. sukar bukan? Aku tahu itu..

Jadi petang ini pergi tepi pantai tengok si putih terbang di air biru bermandi cahaya jingga..


***

Marilah.. jiwa…

5 comments:

aida said...

kenapa kawan? bermuram durja bagai..mano poie nyo namastake wushuwura(eh betui ke eja eh)? aku rase perasaaan mu itu normal..tulisan mirip sebegini juga aku pernah baca di laman2 rakan yg bakal bergelar dr...agaknya mmg payah amat ya..come on..u are destined to be there..as one of my lecturer advice pray a lot because..we as human can't even get the idea or whatever by ourselves...all are come from HIM...

panjang pulok..enuff..enuff

akma.syazwani said...

HAHAHA
mmg sungguh ttbe tuan hamba neh..
uhuu~
kem slm kt 'najwan' lol

CritiCalThinKer said...

aida, tq 4 ur advise.. aku sedang cuba mencariNya..

akma.syazwani, najwan ea? ha ye la.. 8-I

Nadia Yuna said...

smile smile smile

cenggini =)

mesti comels!

CritiCalThinKer said...

:) timekasih nadia..